معلمان و کم توجهی به تجربیات تاریخی صنف / بداقی
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

    معلمان وکم توجهی به تجربیات تاریخی صنف !     رسول بداقی

 
یکی ازراههای پیشرفت بشربهره مندی ازتجربیات گذشتگان است،تجربیاتی که به سختی باآزمون وخطاوباصرف انرژی وزمان بسیاربدست آمده،ودرقالب تاریخ به جامانده است.
اماتاریخ چندین مشکل دارد: 
یکی اینکه تحریف می شود. 
دوم هزینه ی بالایی برای انتقال آن صرف می شود.
سوم معمولامی گویند تاریخ را فاتحان می نویسند.
خوشبختانه امروزه برخی ازمشکلات یاد شده دربالا(مانند نوشتن تاریخ بوسیله ی فاتحان وهزینه ی بالا برای انتقال تاریخ ) به کمک تکنولوژِی پیشرفته ی رسانه هابرطرف شده است. گرچه صنعت وتکنولوژی تغییر کرده است، امامشکل درون ذهنی ما هنوز برطرف نشده ،وآن " تنبلی در آموزش و آموختن و اندیشیدن" است،هنوزعادت نکرده ایم،که تاریخ خودمان رابنویسیم وبخوانیم ،به دیگر سخن مارا به نوشتن تاریخ خودمان وخواندن تاریخ گذشتگان عادت نداده اند،ومتاسفانه خودمان هم تمرین نکرده ایم.
چراگفته شده که ماراعادت نداده اند به خواندن ونوشتن تاریخ خودمان ؟ 
آری! ارسطویکی ازفلاسفه ی بزرگ یونان گفته است:
 "بزرگترین وظیفه ی حاکمان تربیت شهروندان است. " 
مترادف این عبارت رامشرق زمینیان نیزبه کار برده اند:
 "مردم برآیین بزرگان خویش هستند."
درهرکشوری سیاسیون حاکم این امکان واین قدرت را دارند،که اخلاق ومنش مردم راآنگونه که دربرنامه ی کشورداری خویش برنامه ریزی کرده اند،پیش ببرند،زیرامنابع مالی،اطلاعات ،رسانه، متخصصین وسایرتوانایی های لازم رادراختیار دارند .
تاریخ تجربه است،تجربه ای که برای بدست آمدن آن انرژیهای بیکرانی صرف شده،خونهای فراوانی ریخته شده،آرزوهای فراوانی زیرخاک رفته،زمانهای بسیاری صرف شده،ومابه خاطر تنبلی وندانم کاری به راحتی ازاین گوهرگرانبها واین گنج ارزشمند"تجربیات گذشتگان و امروزیها "چشم پوشی کرده،باکم توجهی خودرا ازاین ثروت بیکران ناکام می کنیم،ومجبوریم تجربیات گذشتگان راباهمان آزمون و خطا وهزینه های گزاف،دوباره تجربه کنیم.
تابخواهیم دوباره تجربه کنیم،واز تجربیات خودمان و گذشتگان بهرمند شویم،پیرشده ایم.
این می شود،که ماهمیشه  " مصرف کننده ی اندیشه ی دیگران وبرده ی فکری دیگران خواهیم بود."
نمونه ی بارز این کم توجهی،به کانونهای صنفی معلمان ایران است،معلمان امروزباوجوداینکه قشری فرهیخته هستند، امابه دلایل گوناگون (چه به دلایل فردی وچه سیاسی) باوجود گذشت 60 سال از عمرتشکلهای صنفی هنوزباکم توجهی و گاه تمسخربه این تاریخ وتاریخ سازان می نگرند. 
اساساآموزش وپرورش به فرزندان ایران زمین احساس به همنوع،توجه به عمق معانی،توجه به محیط، توجه به ارزشها،توجه به درد دیگران، توجه به مسئولیت اجتماعی، توجه به گره خوردن سرنوشت فردفرد جامعه به همدیگر و.... را یادنداده است .
 اساسا آموزش و پرورش به ما "توجه کردن به توجه " رانیاموخته است. بلکه بیشتر آنچه راکه ما آموخته ایم نه ازآموزش وپرورش وکتاب،بلکه ازخانواده و "محیط شفاهی" ماست.
مشکل دیگری که دررفتارمعلمان می شود دید،بی اعتمادی به هم قشرخودوحتی بی اعتمادی به خودشخص خویش است. 
برای فرهنگیان ایران "مرغ سیاسیون _ چه سیاسیون حاکم و چه سیاسیون بیرون از حاکمیت_ غاز است.
مانیاموخته ایم که خویشتن رابشناسیم، و کسی که نیاموخته خویشتن رابشناسد،چگونه میتوانددیگران رابشناسد،درد و نیاز وسخن ومنظورومقصودواندیشه وباورآنان رابشناسد؟
این مشکل گاه ریشه ی شخصی وتربیت خانوادگی،وگاه ریشه درتربیت سیاسی دارد.
اگردررفتارشخصی بیشترایرانیان تمرکز
کنیم، می بینیم که ایرانیان یامی خواهند پیشرویی یگانه وبی همتاوبی رقیب باشند_واگررقیبی برایشان پدیدارشود، اوراتحمل نخواهندکرد،وبه دنبال حذف اوبر خواهندآمد.و همه ی انرژی خویش را نه صرف تقویت واصلاح خودازراه نقد رقیب که صرف نابودی رقیب هرچند رقیبی بی آزار هم باشد،برمی آیند.
برداشتی که می شود این است :
ایرانیان به رقابت بیشتر از پیشرفت فکر می کنند،وانرژی مصرف می کنند‌.
یااگرنتوانستند،پیشرویی بی همتا و بدون رقیب باشند،پیروی بی چون چرا وچشم وگوش بسته خواهندشد.
یارهبری یگانه و بی همتا،بدون منتقد و بی رقیب، یا پیروی چشم و گوش بسته


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

سه شنبه 8 خرداد 1397برچسب:, :: 21:59 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 5496
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1